7. oktober
Har fremstillet en samlet video af små optagelser fra turen.
Videoen ligger på Youtube og varer ca. 30 min. http://youtu.be/7l02JNFiQqE
Vores rejse i Californien 2014. Fra den 8. September til den 2. Oktober 2014. Los Angeles - San Diego - Las Vegas - San Francisco - Los Angeles
tirsdag den 7. oktober 2014
fredag den 3. oktober 2014
Hjemme igen
1. – 2. oktober
Så er vi kommet godt hjem igen – og mange oplevelser rigere.
Vi kørte 5.017 Km og brugte 382 L benzin.
Vi var i områder der lå 86 m under havets overflade og kørte
over et bjergpas, der var i 3.032 m højde.
Temperaturen svingede mellem 8 gr. C i bjergpasset og 44 gr.
C i ørkenen.
En kæmpe oplevelses tur, som vi har talt om i flere år, at
foretage.
![]() |
| Vores Boing 747 |
![]() |
| Afslapning |
![]() |
| Ikke vores tur - endnu |
tirsdag den 30. september 2014
Los Angeles
30. september
I dag, var vi rundt i storbyen og så lidt på forretninger og
andre seværdigheder.
Da vi kom forbi ” Chocolate factory” kom vi i tanke om Chris
og chokoladefabrikken.
I morgen bliver så hjemrejsedagen, hvor bilen skal afleveres
og vi skal ud til lufthavnen.
Inden vi ser os om er vi nok hjemme igen.
mandag den 29. september 2014
Hollywood og Beverly Hill's
29. september
I dag, ville vi op til Hollywood, på en sightseeing-busstur.
De viste sig dog, at bussen startede i Hollywood og vi bor i Down Town. Vi fik
derfor en ny udfordring – at komme med Metro (undergrundstog) derop. Man kan åbenbart
kun betale med et ”rejsekort” – her hedder det Tap-Card, men fungerer på samme
måde. Det gik uden problemer og vi kom godt derop og med bussen.
Det var rigtig sjov at se og høre om området, og specielt
Beverly Hill’s, hvor de kendte bor.
Beverly Hill’s en by i byen. Brandhanerne i Hollywood er
gule, men i Beverly Hill’s er de sølvgrå osv.
Området er fyldt med olieboringer. Under et af de meget fine
hoteller er der bla. en olieboring. Ligeledes var der tidligere i området oliesøer, et er
bevaret og man kan se og lugte olien.
Vi stod af ved Farmers Market, et lokalt marked i Hollywood,
med en masse små butikker og spisesteder / restauranter. Spiste bl.a. til aften
her på en lille restaurant, hvor betalingen var efter vægt – nej, det var ikke
os der blev vejet, men tallerkenen.
På vej hjem, ville vi lige forbi Det Kinesiske Teater på
Hollywood Blv. Her var der politi afspærringer, en masse mennesker og pressen
var opstillet med projektører og kamerahold – det viste sig, at der var Premiere
på en film ”Annabelle”. Vi blev der og så de store limo’er komme med
skuespillerne – vi genkendte dog ikke nogen. Herefter tog vi igen Metro’en hjem
til hotellet.
søndag den 28. september 2014
Solvang og Los Angeles (Billeder opdateret)
28. september
Efter en gang break fast på en lille cafe, satte vi kurs mod
Solvang. En rigtig eventyr by, som nu amerikanerne tror Danmark er. Her var
masser af souvenir forretninger, en kopi af Dybbøl mølle (eller i hvert fald en
mølle), rådhusuret i Kbh. slog hver kvarter (en højtaler) mm.
Vi fandt en lille cafe, og fik her kaffe og æbleskiver. Vi
talte med ejeren, og hans kone var fra Sønderborg.
Herfra gik turen mod LA. Der var nu utrolig meget trafik,
men vi ankom uden problemer til vores hotel, mellem meget høje huse.
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
Highway 1
27. september
Da vi vågnede, var det overskyet ”træls”, da vi i dag skal køre
ned langs Highway 1 mod Los Angeles. Turen gik helt ude ved kysten, med en
fantastisk udsigt. Vejen snoede sig ind i hver bugt (op og ned – ud og ind).
Heldigvis gik der kun ½ time så brød solen frem og gav os nogle fantastiske
scenerier.
Vi kom også forbi Hearst Castle. Et kæmpe palads som en rigmand byggede helt oppe i klipperne. Vi havde ikke bestilt billetter, så kunne ikke komme derop, men flot også på afstand.
Vi kom også forbi Hearst Castle. Et kæmpe palads som en rigmand byggede helt oppe i klipperne. Vi havde ikke bestilt billetter, så kunne ikke komme derop, men flot også på afstand.
På turen læste Rita lidt i ”Turen går til Californien” og
her ser hun, at der er et stort Outlet marked i byen vi er i nærheden af. Alle
de kendte tøjmærker, havde her forretninger med nedsatte varer.
Vi skulle i dag selv finde et hotel, og det var ved at gå
galt, som sidst. Havde brugt for meget tid på markedet. Jeg måtte ind 3 steder
før vi fik det sidste værelse, og kun fordi jeg hjalp ”Motel-mam” med at flytte
en seng, så værelset kunne bruges.
Vi var nu kommet meget nær dansker byen Solvang. Vi spiste
på en restaurant der hed ”Andersen” og spisekortet var peppet op med danske
specialiteter – vi kendte dem ikke :-)
fredag den 26. september 2014
Monterey
26. september
Kørte i dag videre fra San Francisco til Monterey. Da vi
kørte forbi Palo Alto, var vi lige en smut inde i Google området. En sød ansat
kom og spurgte, om hun skulle tage et foto af os. Det blev så med en ”ægte”
Google cykel J.
Kørte derfra direkte til Monterey og blev indlogeret. Ligesom
alle de andre hoteller vi har boet på, var dette værelse kæmpe stort, med 2 Queen Size senge og et kæmpe fladskærms TV.
Jo – alt er stort herovre!
Tog et smut ned til havnen og så, denne by’s Fisherman’s Wharf,
med alle fiskerestauranterne og de brølende sø-løver samt pelikaner.
torsdag den 25. september 2014
San Francisco 3. dag
25. September
Straks fra morgenstunden kørte vi i en lokal bus, ud til Golden
Gate Bridge. Chaufføren i bussen kunne selvfølgelig se, at vi var turister og
sagde, at det kostede ikke noget og han gav os et par billetter uden beregning.
Herefter fortalte han en del om broen, og der ville komme sol lidt senere.
Ligeledes fortalte han, at der var en der var sprunget ud fra broen, i går. De 67
m som broen er over vandet, klarer man ikke og der er en frygtelig strøm og
strømhvirvler i vandet. Pelonerne er 228 m høje, der er 6 spor på broen og den
var færdig bygget i 1937 efter 4 års byggeri. Vi gik over broen, som er 2,7 Km lang og vi måtte samme vej tilbage.| Kablet som broen hænger i |
onsdag den 24. september 2014
San Francisco 2. dag
tirsdag den 23. september 2014
San Francisco
23. september
Efter check out i Yosemeti, satte ”Fru Garmin” kursen mod
San Francisco. En stor tak til Birgit og Arne, som vi har lånt kortet af, til
vores Garmin GPS.
Da vi startede bilen i morges, gav bilen et "bib" og på instrument panelet skrev den ”Change Oil”. Derfor satte vi kursen til Alamo (udlejningsfirmaet) i San Francisco, inden vi kørte til hotellet. Det bragte os ind i det centrale San Francisco. Vi kørte op og ned ad gader, der var mere ”meget stejle” end de vi havde kørt i bjergene. På værkstedet grinte de blot, som om at de aldrig skiftede olie på bilerne.
Da vi startede bilen i morges, gav bilen et "bib" og på instrument panelet skrev den ”Change Oil”. Derfor satte vi kursen til Alamo (udlejningsfirmaet) i San Francisco, inden vi kørte til hotellet. Det bragte os ind i det centrale San Francisco. Vi kørte op og ned ad gader, der var mere ”meget stejle” end de vi havde kørt i bjergene. På værkstedet grinte de blot, som om at de aldrig skiftede olie på bilerne.
Herefter kørte vi til hotellet, og var så heldig, at få den
sidste parkeringsplads i hotellets kælder.
Vi indtog hurtigt vores værelse, og gik på opdagelse i San
Francisco – selvfølgelig efter, at have delt 2 øl. Vi kom jo fra den varme del
af USA, så var blot i shorts og bluse. Det var nok lidt optimistisk, for der
kom en dis ind fra havet, som fik temperaruren til at falde en del. Vi nåede da
en tur til Fishermans Wharf, Søløverne på Pier 39 samt vejen med hårnålesving (Lombart
Street) vi bor 100 m derfra.
mandag den 22. september 2014
Yosemite National Parken
22. september
I dag var vi så i Yosemite NP. Igen en kæmpestor National
Park, med sine egne særpræg. Store klipper El Kapitän og Half Dome, som de mest
kendte og så de kæmpestore grantræer. Vi var også oppe for at se et vandfald, men desværre årstiden gjorde, at der ikke var vand deri.
Vi var inde på Visitor Centret og se en film om oprettelsen
af National Parkerne i USA. Yosemite NP blev oprettet under Borgerkrigen i USA
(af Abraham Lincoln), på et tidspunkt hvor der var 1.100 faldne soldater om
dagen.
Fantastisk - at han havde tid til at tænke på natur
bevarelse, på det tidspunkt.
Dejligt, at der kørte Shuttel Busser rundt i parken. Af og på,
så ofte man havde lyst og der var noget specielt at se.
søndag den 21. september 2014
Death Valley til Yosemite
21. september
Det var en varm nat. Vi har valgt ikke at sove med air
condition, da det ofte bliver for koldt og larmer.
Vi fortsatte vores tur, gennem Death Valley som er et kæmpe
område, og kører op mod Yosemite National Parken. Vi kommer ikke den normale
vej ind, men østfra gennem Tioga passet som ligger i 3.031m højde. Passet er
lukket fra november til maj, og ofte allerede i oktober pga. sne.
Vi gjorde selvfølgelig flere ophold på turen gennem Yosemite.
Da vi var på toppen var der kun 8 gr.C. Heldigvis blev det bedre på vejen ned
fra passet. Vi fandt hurtigt vores hotel (Yosemite View Lodge), da den lå lige
udenfor den østlige indgang til parken – og her var der 28 gr.C.
Dejlig at sidde udenfor på terrassen og skrive, med en kold
øl.
Vi bor lige ud til Merced floden, som har sit udspring oppe
i kløften. Der er ikke så meget vand i floden, her om efteråret.
I morgen skal vi så ind, og opleve parken uden bil, der er
busser som kører rundt.
Abonner på:
Opslag (Atom)



.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)